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25-04-2021: FRANCO CESARINI, AN ARTIST PORTRAIT

22 April 2021

Die Barcelona Municipal Band ist eine der ältesten Musikgruppen der Stadt. Es wurde 1886 vom Stadtrat von Barcelona gegründet und ist seit 2007 im Auditorium ansässig, wo es eine stabile Konzertsaison bietet und Projekte in Zusammenarbeit mit nationalen und internationalen Künstlern und Orchestern entwickelt. Seit September 2018 wird es von José R. Pascual-Vilaplana geleitet.

Mit mehr als 130 Jahren Geschichte ist dieses Blasorchester ihren Zielen treu geblieben, ihre Schöpfung zu motivieren, die Musik großer Komponisten der Öffentlichkeit näher zu bringen und qualitativ hochwertige Darbietungen anzubieten. Darüber hinaus konnte es sich an neue Herausforderungen anpassen, indem es auf die Verbreitung des aktuellen Repertoires für Blasorchester setzte, Premieren bei katalanischen Komponisten in Auftrag gibt oder mit heterogenen Künstlern zusammenarbeitet.

Als Teil der neuen und ehrgeizigen künstlerischen Projekte, die vom Auditorium von Barcelona entwickelt wurden, hat die Municipal Band ihr zweites “Künstlerportrait” vorgeschlagen, einen sorgfältigen und genauen Blick auf einen prominenten Musiker. Dieses Jahr war der Schweizer Komponist Franco Cesarini an der Reihe, eine Referenz in der Welt der Blasorchester sowohl in seiner Heimat als auch im Ausland.

Die Uraufführung von Franco Cesarinis Symphony No. 3 “Urban Landscapes”, Op. 55, unter der Regie des Maestro selbst, war natürlich der Höhepunkt des Konzerts. The composition is divided into three movements, which share, cyclically, the same thematic material, which gives the composition a strong cohesion. The first movement, The Wrigley Building from Dawn to Noon, translates into music the awakening of the city, which is slowly coming to life. The sounds of the subway and cars, the sirens of the police and the impromptu melody of a street musician can be heard. In the end, everything explodes in the bright reflection of the sun on the walls of the skyscraper. The second, Blue Silhouette, which includes slow motion and a scherzo, introduces the audience to the nightlife of the metropolis, with the background of the unmistakable rhythms of their jazz clubs. Finally, the third movement, Cloud Gate, starts with powerful fanfares to represent this musically well-known sculpture of the city center. The skyscrapers surrounding it are reflected, distorted, on the silver surface of the monument, popularly called The Bean.

This premiere has been the culmination of a program that opened with The Haunter of the Dark, Op. 17. The piece is based on a tale by the author Howard Phillips Lovecraft (1890-1937) about a deserted church, where according to an old legend a monster had been lying low for years. Franco Cesarini has visited it and sketches the mysterious and occult atmosphere in this composition.

The program was completed by Bulgarian Dances II, Op. 43, composed by Cesarini in 2013. Bulgarian folk music has a long tradition and numerous typical characteristics, such as particular dissonances and complex, irregular rhythms. In this composition, formed by three movements, the composer has preserved the original spirit of Bulgarian folk music.

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